بازار قیصریه اصفهان کجاست؟ | آدرس روی نقشه | تاریخچه | عکس

1403-02-05
0 دیدگاه
بازار قیصریه اصفهان 1121200220554

بازار قیصریه، یکی از جواهرات تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان، شناخته می‌شود و به نام بازار شاهی نیز مشهور است. این بازار از سردر قیصریه آغاز شده و از طریق بازار چیت‌سازها به بازار دارالشفا می‌رسد. از نظر صنایع دستی، این بازار یکی از برجسته‌ ترین مراکز این شهر است. با طول حدود چند کیلومتر، این بازار به عنوان یکی از بزرگترین و مجلل‌ترین مراکز خرید و فروش در دوران صفویه شناخته می‌شود. هر بخش از بازار سرپوشیده اصفهان، محل تولید و عرضه کالاهای منحصر به فردی است. این بازار غنی از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی است و در ورودی‌های مختلف خود زیبایی های خاصی دارد.

بازار قیصریه اصفهان 1221025025058
محوطه بیرونی بازار قیصریه

بازار قیصریه کجاست؟

این بازار در ناحیه شمالی میدان نقش جهان واقع شده است. این مکان در بخش شمالی میدان نقش جهان یا همان میدان امام اصفهان واقع شده و به طور مستقیم این میدان را با بازار عتیق (کهنه) ارتباط می‌دهد. برای دسترسی به این بازار، دو راه اصلی در اختیار شما قرار دارد:

دسترسی های بازار قیصریه:
ایستگاه‌های اتوبوس و متروی میدان امام حسین در فاصله مناسبی از بازار قرار دارند و می‌توانید مسافت باقی‌مانده تا مقصد را با تاکسی طی کنید یا پیاده بروید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی بروید، بهتر است به خیابان سپه یا خیابان حافظ مراجعه کنید. خوشبختانه، تعدادی پارکینگ در اطراف ناحیه نقش جهان وجود دارد.

1. دسترسی از چهارراه شکرشکن
برای دستیابی به بازار قیصریه اصفهان از چهارراه شکرشکن حرکت کنید. پس از ورود به خیابان حافظ، به سمت میدان نقش جهان حرکت کنید. درست وسط این میدان، سردر زیبای این بازار برجسته شده است.

2. دسترسی از میدان امام حسین (ع)
برای دستیابی به بازار قیصریه اصفهان، از سمت میدان امام حسین(ع) حرکت کنید و به خیابان سپاه (سپه) وارد شوید. در ادامه، تا انتهای این خیابان ادامه دهید. هنگامی که به انتهای خیابان می‌رسیدید، میدان نقش جهان در پیش روی شما خواهد بود. سپس، با ورود به این میدان، بازار قیصریه در سمت چپ شما در وسط میدان به چشم می‌خورد. از این طریق می‌توانید به راحتی وارد بازار شوید.

نقشه ی بازار قیصریه 12212365895689
برای مشاهده ی آدرس دقیق بازار قیصریه روی عکس کلیک کنید

تاریخچه ی بازار قیصریه

این بازار با تاریخچه‌ای نزدیک به ۵۰۰ سال، به دستور شاه عباس اول و با استفاده از توانمندی هنرمند برجسته‌ای همچون استاد علی‌اکبر اصفهانی، در دوره‌ی ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ ساخته شده است. این بازار به نام‌های “بازار شاهی” یا “بازار سلطانی” نیز شناخته می‌شود، اما نام اصلی آن همواره “بازار قیصریه” بوده است. این مکان احتمالاً از نام قیصریه یا قیساریا در آسیای صغیر الهام گرفته است، که امروزه در ترکیه واقع شده است. نامگذاری این بازار به دلیل شباهت آن با بازار قیصریه در ترکیه انتخاب شده است. همچنین کتاب “رساله محاسن اصفهان” نیز به نام قدیمی‌تری اشاره دارد که این نام از آن گرفته شده است. این بازار نه تنها به عنوان یک مرکز تجاری بلکه به عنوان یک شاهکار معماری شناخته می‌شود.

قدمت بازار شاهی اصفهان:

500 سال

عکس قدیمی بازار قیصریه 211465545645
عکسی قدیمی از بازار قیصریه

معماری بازار قیصریه

بازار شاهی یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین بازارهای اصفهان است. این بازار دارای دو طبقه مرتفع می‌باشد؛ طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشته و در طبقه پایین، مغازه‌های اصناف مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. از این بازار باشکوه، راه‌هایی به سمت بازارهای دیگری منشعب می‌شود که برخی از آن‌ها همچنان به عنوان مراکز فعال در زمینه‌های مختلف شغلی مشغول به کار هستند. بخش‌های مهم بازار قیصریه شامل:

چارسوی بازار:
محوطه بزرگی با گنبد زیبا و تزیینات اسلامی که مرکز بازار را تشکیل می‌دهد و به اطراف متصل است.

کاروانسرای شاهی:
کاروانسرای باشکوهی در بخش غربی بازار که در گذشته به‌عنوان محل مدیریت راسته‌ها و کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

ضرابخانه:
در بخش شرقی بازار، محلی که در گذشته به عنوان ضرب سکه شناخته می‌شد و امروزه به بانک تبدیل شده است.

بازار قیصریه اصفهان، علاوه بر زیبایی معماری و تاریخچه بلندمدت خود، به عنوان یکی از مقاصد مهم خرید و بازدید در اصفهان شناخته می‌شود.

بازار قیصریه اصفهان 21215645467
گردش مردم در بازار قیصریه اصفهان

سردر بازار قیصریه

سردر بازار قیصریه، واقع در شمال میدان امام اصفهان، یکی از شاهکارهای هنر نقاشی دوره صفویه است. این سردر به شکل قوس مانند با استفاده از کاشی‌کاری مجلل و نقاشی‌های باخته صفوی آراسته شده و به عنوان ورودی اصلی بازار قیصریه شناخته می‌شود. این بنا در گذشته سه طبقه داشته است، اما اکنون اثری از طبقه‌سوم که نقاره‌خانه بوده و در آن اعلانات روز انجام می‌شد، باقی نمانده است.

سردر قیصریه اصفهان در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ به شماره‌ی ۱۰۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و به عنوان بخشی از میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده است. یکی از جهانگردانان مشهور ایتالیایی، پیترو دلاواله، این سردر را به عنوان “چشم‌انداز زیبایی” توصیف کرده و جزو شاهکارهای هنری دوران صفویه محسوب می‌شود. با سقف داخلی زیبا و دیوارهای مزین به نقاشی‌های جذاب، سردر قیصریه همچنان یکی از مقاصد گردشگری برجسته اصفهان است.

تاریخ ثبت شدن سردر قیصریه در فهرست آثار ملی:

15دی ماه 1310

سردر قیصریه 2122154445987
هنر زیبای معماری در سردر بازار قیصریه اصفهان

راسته های بازار قیصریه

بازار شاهی اصفهان، خود را به عنوان یک فضای گسترده با سراها و راسته‌های مختلف، هرکدام به شغل و فعالیت خاصی اختصاص داده‌اند. در این بازار، انواع سراها و راسته‌ها به وجود آمده‌اند که در حوزه‌های مختلف شغلی و تجاری فعالیت می‌کنند. برخی از جاذبه‌های شهری و فعالیت‌های این بازار عبارتند از:

  • سرای اردستانی‌ها
  • سرای خانی
  • سرای آقا
  • سرای پادرخت سوخته
  • سرای میراسماعیل
  • سرای خوانساری‌ها
  • سرای گلشن
  • سرای تالار
  • سرای جارچی
  • سرای فخر
  • راسته بازار عریان
  • راسته هارونیه
  • راسته نیم‌آورد گلشن
  • راسته مخلص
  • راسته سماورسازها
  • راسته مقصودبیک

هر یک از این سراها و راسته‌ها، جلب توجه بازدیدکنندگان و گردشگران با فراهم کردن محیط‌هایی خاص و تنوع در خدمات و کالاها، بخشی از فرهنگ تاریخی و بازارهای سنتی اصفهان را به نمایش می‌گذارند. برای آشنایی با تمامی جاهای دیدنی اصفهان روی لینک مربوطه کلیک کنید.

بازار قیصریه اصفهان 21215645467
گردش مردم در بازار قیصریه اصفهان

سخن آخر

بازار شاهی اصفهان با تنوع جاذبه‌های تاریخی و محلی خود، همانند یک نقطه جذب گردشگران و علاقمندان به خرید تبدیل شده است. این بازار نه تنها برای عاشقان خرید و تجارت جذاب است، بلکه برای دوستداران تاریخ و همچنین افراد علاقه‌مند به سفر و کاوش نیز تجربه‌ی فراموش‌نشدنی ارائه می‌دهد. از هر سلیقه‌ای باشید، با حضور در این بازار، شما نه تنها از پیچیدگی‌های بازار لذت خواهید برد، بلکه به دنیایی از زیبایی‌ها و تاریخ تازه نگاه خواهید کرد. بنابراین، کوله‌بار سفر خود را ببندید و به اصفهان سفر کنید، تا این شاهکار فرهنگی را از نزدیک تجربه کرده و از لحظاتی پر از لذت بهره‌مند شوید.

ارسال دیدگاه