زرین شهر اصفهان کجاست؟ 🌏| جاهای دیدنی 🏕️| آداب و رسوم 🕺🏻| تاریخچه | عکس

1403-04-13
0 دیدگاه
تابلوی وروری خوش آمد گویی به شهر زرین شهر اصفهان 45876378

آیا می دانید زرین شهر اصفهان کجاست؟

در این مطلب، از املاک اصفهان به شهر زرین شهر سفر می‌کنیم در این سفر، ما به آداب و رسوم محلی، جاهای دیدنی فراوان و اشخاص مشهور شهر زرین شهر می‌پردازیم. از این به بعد، با مجله گردشگری املاک اصفهان همراه باشید تا بهترین اطلاعات و راهنمایی‌ ها را در اختیار شما قرار دهیم و شما را در این سفر به دنیای فراوانی از فرهنگ و تاریخ شهر زرین شهر همراهی کنیم.


📍 زرین شهر اصفهان کجاست؟

زرین‌ شهر، با نام قدیمی “ریز”، مرکز شهرستان لنجان در جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است، در کنار رودخانهٔ زاینده‌ رود و در فاصلهٔ ۳۱ کیلومتری از شهر اصفهان قرار دارد.

📍 آدرس زرین شهر: استان اصفهان، شهرستان لنجان

آدرس دقیقی شهر زرین شهر روی نقشه 4546547
برای دستیابی به آدرس دقیق شهر زرین شهر روی نقشه کلیک کنید.

📝 تاریخچه زرین شهر

زرین‌ شهر، قدیمی‌ترین نام “ریز”، با مصوبهٔ شورای شهر در سال ۱۳۳۶ به نام فراموش‌نشدنی “زرین‌شهر” تبدیل شد. این شهر به لطف مجاورت با رودخانهٔ زاینده‌ رود، به عنوان مرکز شهرستان لنجان در استان اصفهان مشهور است. به گفتهٔ باستان‌شناسان، آثاری چون سنگ قبرها در محوطهٔ قلعه تاریخی ریز از دورهٔ ربیع‌ الثانی ۹۹۴ هـ. ق، سفال‌های کشف شده در تپه‌های باغ محمود و باغ دراز، نمونه‌ هایی از تپه‌ های باستانی در مسیر زاینده‌ رود واردات آب شده‌اند. این موارد تاریخی به نوعی با تمدن سیلک کاشان هم‌دوران هستند.

اماکن برجستهٔ تاریخی و فرهنگی زرین‌ شهر شامل مسجد صباحی، حمام صحرایی با کتیبه ۸۰۰ ساله، قلعه اعراب، پل شاه‌نشین، تالار کهن ریز، آسیاب ها، کبوترخانه‌ ها، عصارخانه، حمام‌ های خزانه‌ ای، حمام حاج رضاقلی، قلعه‌ های دفاعی و مساجد متعدد می‌باشد. متأسفانه، بسیاری از این نمادهای تاریخی فرهنگی در معرض هجوم صنعت و توسعه، همچون مسجد رحیم خان (جامع)، قلعه حسین‌آباد، و باغ برجی شرق ریز، از صفحهٔ روزگار محو شده‌اند.

پوشش گیاهی سرسبز و استخر آب شهر زرین شهر اصفهان 4875685


👬🏻 جمعیت مردم زرین‌ شهر 1395

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر زرین‌شهر حدود ۵۵٬۸۱۷ نفر و ۱۷٬۸۲۱ خانوار بوده است.


🦹🏻 زبان و گویش مردم زرین‌ شهر، تلاقی فرهنگ‌های ایرانی

زرین‌شهر، محله‌ای در قلب اصفهان با تاریخی طولانی، در ارتباط با زبان‌ های ترکی، فارسی و لری بختیاری است. این منطقه با لهجه‌ ای زیبا و اصیل، به زبان باستانی فارسی زمان ساسانیان نزدیکی دارد که نماد ارزشمندی از تنوع فرهنگی ایران است.


🕺🏻 آداب و رسوم مردم زرین شهر

در ایام محرم، مردم زرین شهر در ایران به آیین‌ها و رسوم خاصی پایبندند آغاز این ماه با حضور در مساجد و حسینیه‌ ها آغاز شده و با شال‌های عزا و لباس‌های مشکی به عزاداری پرداخته می‌شود. سنت سیاه‌پوشان که برای خبردار کردن و آماده شدن برای استقبال از ایام محرم انجام می‌شود، نمادی از این ارادت و ماتم است. در میان مردم، آیین سنگ‌زنی در ظهر عاشورا برگزار می‌شود که نماد ارادت به امام حسین و یارانش است. پخت نذری نیز به عنوان یکی از زیباترین مراسم، آغاز عزاداری را می‌کند، جایی که مردم با سینی‌ هایی پر از نذری به حسینیه‌ ها می‌روند و غذای خود را تقسیم می‌کنند.

آداب و رسوم مردم زرین شهر عزاداری و نمایش های مذهبی با دو اسب 48587436876


😎 افراد مشهور زرین شهر

  1. مرتضی ریزی
  2. خدامراد مرادیان
  3. محسن کوهکن
  4. حسین قجه ای
  5. محمد تقی رهبر
  6. محمد مهدی پرورش ریزی
  7. اسماعیل بن محمد ریزی
  8. نصرالله معین الکتاب ملقب به معین الکّتاب
  9. سید محسن نوربخش وزیر اقتصاد و دارایی سابق

🏛️ اماکن تاریخی زرین شهر اصفهان

در این شهر تاریخی، اماکنی چون مسجد صباحی، مسجد جامع زرین‌شهر (رحیم خان)، برج کبوتری شرقی، گرمابهٔ حاج رضاقلی و گرمابهٔ دوقلو به چشم می‌خورند، که اکثر آن‌ها به عنوان آثار ملی ثبت شده‌اند.

☑️ قلعه چهار برج

این بنا زیبا بر فراز بلندی تپه در شهر زرین واقع شده است و قدمت آن به اواخر دوره صفوی و اوایل قاجار برمی‌گردد این قلعه چهار برج دیده‌ بانی دارد.

☑️ مسجد جامع زرین‌ شهر

مسجد جامع زرین‌ شهر، یکی از بناهای تاریخی برجسته شهرستان لنجان است که با شمارهٔ ۱۵۱۹۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. این مسجد در اوایل دوران قاجار توسط محمد رحیم خان ریزی بنا شده و دارای شبستان اصلی و تعدادی طاق نما با تزئینات آجرکاری خفته‌ راسته، آجرکاری معقلی و کاشی‌ کاری است. در این مسجد علما، خوانندگان و کد خدایان زرین‌ شهر در اطاق های مخصوصی دفن شده‌اند.

نمای داخلی مسجد جامع شهر زرین شهر اصفهان 487586387

☑️ کبوترخانه‌ها

در اقصی نقاط شهرستان لنجان، کبوترخانه‌ های زیبا با خواص خاص خود وجود دارند. به عنوان مثال، در کرچگان یک کبوترخانه ۲۰۰ ساله وجود دارد که در گذشته برای دیده‌بانی استفاده می‌شده است.

☑️ گرمابه دوقلو

این حمام دوقلو در هسته مرکزی شهر زرین‌ شهر واقع شده و شامل سربینه، گرمخانه و خزینه است. این بنا در اواخر دوره قاجار ساخته شده و با شماره ۳۲۰۳۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

☑️ گرمابه حاج رضاقلی زرین‌ شهر

این گرمابه دوقلو (زنانه و مردانه) با دیرینگی قاجاریه، به تازگی با شماره ۳۱۱۹۹/۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

☑️ کبوترخانه باغ برجی شرقی زرین‌ شهر

این کبوترخانه با شماره ۱۹۲۱۷/۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است و از نوع دو استوانه‌ ای با بادیرینگی صفویه می‌باشد. این بنا در سال ۱۳۹۰ به دلیل بی‌ توجهی مسئولین ویران شده و تا کنون بازسازی نشده است.

☑️ پل کله

این پل با قدمتی به اواخر دوران صفوی، به علت فرسودگی‌ های نما و ساخت و سازهای غیراصولی، در وضعیت نگهداری نامناسبی قرار دارد.

پل کله بر روی چشمه روان در فصل پاییز 45738687


👩‍🌾 کشاورزی و محصولات زرین‌ شهر اصفهان

زرین‌ شهر، به عنوان یکی از مناطق مهم کشت برنج در استان اصفهان، مشهور به برنج لنجان است که از قدیم‌الایام در این منطقه کشت می‌شود. بیشتر شالیزارها و شالیکاری‌ ها (محلی: تولِکی) هنوز به صورت سنتی و با دست انجام می‌پذیرد. از جمله مناطق مهم کشت برنج در زرین‌ شهر می‌توان به قروق، طوله شغالی و باغ آقا اشاره کرد.
محصولات دیگر علاوه بر برنج، زرین‌شهر در بخش باغ‌ بهادران نیز محصولاتی چون گردو، بادام و سایر محصولات باغی تولید می‌کند. این منطقه با دارا بودن شالیزارهای فراوان، به یکی از معتبرترین تولیدکنندگان برنج در ایران تبدیل شده است.


🏕️ جاذبه‌ های گردشگری زرین‌ شهر

  1. پارک ساحلی زرین شهر: پارک ساحلی زرین شهر یکی از مقاصد محبوب گردشگری این منطقه است که در کنار رودخانه زاینده رود واقع شده است. این پارک با باغات خوشبو و مناظر طبیعی زیبا، گردشگران را به خود جذب می‌کند.
  2. مسجد رحیم خان مسجد جامع زرین شهر: مسجد رحیم خان، معروف به مسجد جامع زرین شهر، یکی از بناهای تاریخی قاجاریه است که با آرایش آجرکاری و کاشی‌کاری زیبا مشهور است و جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  3. مناظر زیبای حاشیه زاینده رود: حاشیه زاینده رود با باغات، بیشه‌ها و رودخانه زیبا، یکی از مکان‌ های دیدنی و طبیعی است که در زرین شهر قرار دارد. اینجا با آب و هوای خنک و دلپذیر، گردشگران را به خود جذب می‌کند.
  4. دهکده ساحلی زاینده رود: دهکده ساحلی زاینده رود، یکی از مقاصد مهم ییلاقی در استان اصفهان است که با مناظر طبیعی خیره کننده خود، گردشگران را به خود جذب می‌کند و محلی ایده‌آل برای استراحت و تفریح می‌باشد.
  5. برج‌های کبوترخانه زرین شهر

🏕️ سایر جاذبه‌ های توریستی زرین شهر

علاوه بر این، زرین‌ شهر دارای پارک‌های متعددی نیز می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به پارک باغ ملت، پارک شاهد، و مجموعه تفریحی و قایقرانی ذوب آهن اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها امکانات و فضاهای دل‌پذیری برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورند.

درختان پاییزی بلند قامت در پارک باران خورده شهر زرین شهر اصفهان 378478368 آب بندان و پوشش گیاهی سرسبز شهر زرین شهر اصفهان 475387678

ارسال دیدگاه