هزینه سند زدن خانه در دفترخانه 1403؛ چقدر باید پرداخت کنید؟ 💵🤔| نرخ تعرفه 💯

1403-02-28
0 دیدگاه
نمای بیرونی و تابلوی نوشته شده دفتر اسناد رسمی 12515611

هزینه‌های ثبت سند خانه در دفترخانه در سال 1403؛ چقدر باید پرداخت کنید؟

خرید ملک یکی از راه‌ های مطمئن سرمایه‌گذاری و پس‌انداز است. وقتی شخصی خانه‌ ای خریداری می‌کند، برای اثبات مالکیت خود به سند یا قراردادی نیاز دارد که این موضوع را تأیید کند. بنابراین، یکی از مراحل مهم پس از خرید ملک، اقدام برای دریافت سند رسمی و انتقال آن از فروشنده به خریدار است.

انتقال و تنظیم سند رسمی به نام خریدار جدید، مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است که بخشی از آن‌ها بر عهده فروشنده، بخشی بر عهده خریدار و بخشی به‌صورت مشترک توسط هر دو پرداخت می‌شود. یکی از مهم‌ ترین این هزینه‌ها، هزینه سند زدن خانه در دفترخانه است که دارای قواعد و تشریفات خاص خود است و بدون پرداخت آن، انتقال سند امکان‌پذیر نیست.

در این مقاله، قصد داریم به این پرسش‌های شما پاسخ دهیم:

  1. نحوه محاسبه هزینه‌ های سند زدن چگونه است؟
  2. مسئول پرداخت هزینه انتقال سند ملک در دفاتر اسناد رسمی کیست؟
  3. هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403 بر اساس تعرفه‌ های جدید چقدر است؟

با املاک اصفهان همراه باشید تا جزئیات بیشتری در این زمینه را بررسی کنیم.

نمای بیرونی و درب شیشه ای دفتر اسناد رسمی 1515635


💰 هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403 بر اساس نرخ تعرفه ۱۴۰۳

همانطور که درخواست صدور سند مالکیت در سامانه ثبت نام نیازمند پرداخت هزینه است، انتقال سند مالکیت از فروشنده به خریدار جدید پس از عقد بیع خانه نیز دارای هزینه‌های خاص خود است. یکی از مهم‌ترین این هزینه‌ها، هزینه سند زدن خانه در دفترخانه است.

هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403 مبلغ یکسانی برای تمامی خانه‌ها نیست؛ زیرا ارزش معاملاتی ملک که توسط اداره دارایی تعیین می‌شود، معیار تعیین این هزینه است. این ارزش معاملاتی با توجه به متراژ و منطقه مکانی املاک متفاوت است. دفاتر اسناد رسمی جدولی دارند که با در نظر گرفتن نوع مال، نوع سند و مبلغ سند، تعرفه‌ای را برای پرداخت مشخص می‌کنند.

از آنجا که خانه یک مال غیر منقول است و همچنین خرید ویلا در اصفهان نیز به عنوان یک نوع ملک غیر منقول در نظر گرفته می‌شود، تعرفه تنظیم اسناد در دفترخانه با در نظر گرفتن مواردی نظیر مالی یا غیر مالی بودن سند و ارزش معاملاتی آن متفاوت است. هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403 با در نظر گرفتن حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی و بر اساس نرخ تعرفه سال قبل، مطابق جدول زیر خواهد بود:

مبلغ سند تعرفه
تا مبلغ 10 میلیون ریال مقطوعاً 800 هزار ریال
تا مبلغ 50 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال 120 در هزار
تا مبلغ 100 میلیون ریال نسبت به مازاد 50 میلیون ریال 40 در هزار
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 100 میلیون ریال 20 در هزار
تا مبلغ 500 میلیون ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال 12 در هزار
تا مبلغ 1 میلیارد ریال نسبت به مازاد 500 میلیون ریال 6 در هزار
بیش از 1 میلیارد ریال نسبت به مازاد 1 میلیارد ریال 3 در هزار

6 عدد سند تک برگ در تصویر برای سند زدن خانه 153615


💴 هزینه‌های ثبت سند خانه در دفترخانه با چه کسی است؟

خرید خانه از طریق عقد بیع یکی از رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً در ابتدای فرآیند خرید خانه، خریدار و فروشنده با تنظیم یک مبایعه‌نامه، توافقات خود را ثبت و مبلغ خرید را مکتوب می‌کنند.

در واقع، مبایعه‌ نامه یا بیع‌ نامه، قراردادی است که طرفین قبل از انتقال سند در دفترخانه و تنظیم سند رسمی به نام خریدار جدید، به‌صورت دست‌ نویس یا با مراجعه به بنگاه املاک تنظیم می‌کنند. این قرارداد شامل نام و مشخصات خریدار و فروشنده، موضوع معامله، مبلغ قابل پرداخت، مبلغ پرداخت شده، زمان انعقاد قرارداد و تاریخ انتقال سند است. داشتن سند رسمی به نام خریدار جدید بسیار مهم است زیرا از انتقال ملک توسط فروشنده به شخص دیگری جلوگیری می‌کند. همچنین، این سند مدرکی است که نشان می‌دهد مالک قبلی از تاریخ انتقال، دیگر موظف به پرداخت مالیات بر اجاره یا عوارض سالانه نیست. به همین دلیل، اغلب افراد به مبایعه‌نامه اکتفا نکرده و تمایل به انتقال سند در دفترخانه دارند.

با توجه به اینکه انتقال سند در دفترخانه و دریافت سند ملکی به نام خریدار جدید مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است، از جمله هزینه سند زدن خانه در دفترخانه بر اساس تعرفه‌های سال 1403، این سوال مطرح می‌شود که هزینه سند زدن خانه در دفترخانه با چه کسی است و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

در پاسخ به این پرسش، باید گفت که هزینه‌های دریافت سند ملکی به نام خریدار جدید تنها به حق‌ التحریر و حق‌ الثبت دفاتر اسناد رسمی محدود نمی‌شود. پیش از آن باید هزینه‌هایی مانند عوارض سالانه ملک، مالیات بر اجاره و موارد مشابه نیز پرداخت شود. بسته به نوع هزینه‌ ها، مسئول پرداخت هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403 به شرح زیر خواهد بود:

مسئول پرداخت هزینه‌ هایی که داشتن برگه تسویه‌ حساب آن‌ها برای سند زدن خانه ضروری است: این هزینه‌ها شامل عوارض ساختمان، عوارض سالانه ملک، مالیات بر اجاره ملک تا قبل از تاریخ انتقال سند، خلافی ملک (در صورت وجود)، هزینه‌های اخذ گواهی پایان کار یا پروانه ساخت (در صورت نداشتن گواهی پایان کار یا پروانه ساخت) و موارد مشابه می‌شود و به عهده فروشنده است.
مسئول پرداخت حق‌ الثبت انتقال سند معمولاً به عهده فروشنده است. مسئول پرداخت حق‌التحریر سند، به‌طور معمول بر عهده خریدار است. با این حال، در بسیاری از موارد، دفترخانه‌ ها این هزینه را به‌صورت مساوی از هر دو طرف معامله دریافت می‌کنند.

تعیین مسئول پرداخت هزینه‌ های سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403 نیز می‌تواند بر اساس توافق طرفین صورت گیرد. پس از بررسی این موضوع که هزینه سند زدن خانه در دفترخانه با چه کسی است، در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی نحوه محاسبه هزینه‌ های سند زدن خانه در دفترخانه بر اساس نرخ تعرفه 1403 بپردازیم.

سند دفترچه ای قدیمی در کنار سند تک برگ جدید برای سند زدن خانه در دفترخانه 25626315


➗ نحوه محاسبه هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403

در بخش قبلی، توضیح دادیم که انتقال سند خانه از فروشنده به خریدار، مانند دریافت سند تفکیکی، مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است که مهم‌ترین آن‌ها هزینه سند زدن خانه در دفترخانه است. همچنین، هزینه سند زدن خانه در دفترخانه را بر اساس نرخ تعرفه سال 1403 دفاتر اسناد رسمی بررسی کردیم. اکنون قصد داریم درباره نحوه محاسبه هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403 توضیح دهیم.

نحوه محاسبه هزینه سند زدن خانه در دفترخانه در سال 1403 با در نظر گرفتن ارزش معاملاتی ملک و کسر نیم درصد آن به عنوان حق ثبت انجام می‌شود. سپس، حق‌التحریر دفتر اسناد رسمی بر اساس جدولی که در بخش قبل ارائه شد و با در نظر گرفتن ارزش معاملاتی ملک محاسبه و دریافت می‌شود و 9 درصد آن نیز به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کسر می‌گردد.

به عنوان مثال، اگر ارزش معاملاتی ملکی بر اساس ارزیابی اداره دارایی 5 میلیون تومان باشد، هزینه حق ثبت انتقال 5 درصد این مبلغ یعنی 250 هزار تومان خواهد بود. هزینه حق‌التحریر نیز با توجه به جدول حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی 80 هزار تومان است که 9 درصد از این مبلغ، یعنی حدود 7 هزار و دویست تومان، بابت مالیات بر ارزش افزوده کسر می‌شود.

در نهایت، پس از محاسبه هزینه سند زدن خانه که ارزش معاملاتی ملک بر آن اثرگذار است، مبلغ 15 هزار تومان نیز به‌صورت جداگانه بابت صدور سند الکترونیکی از متقاضی دریافت می‌گردد. این موارد برای خرید خانه در اصفهان نیز صدق می‌کند و هزینه‌های مربوطه بر اساس ارزش معاملاتی ویلا و نرخ‌های مشخص شده محاسبه می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درخواست صدور سند تک برگی، مطالعه مقاله رنگی مشخص شده پیشنهاد می‌شود.

نمای بیرونی و تابلوی نوشته شده دفتر اسناد رسمی 12515611

ارسال دیدگاه