طرح هادی چیست؟ 💡| همه چیز درباره طرح هادی | استعلام طرح هادی روستا

1403-03-03
0 دیدگاه
خرید زمین بافت داخلی سرسبز برای ساختن خانه در اصفهان 33543636

طرح هادی چیست؟ آیا اهداف طرح هادی را می دانید؟

یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک، خرید زمین در اصفهان یا مناطق روستایی است. این مناطق دارای پتانسیل بالایی برای رشد هستند و می‌توانند سودی بیشتر از سود متداول را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورند. از جمله نکات بسیار مهم در خرید زمین در اصفهان یا مناطق روستایی، بررسی طرح هادی است.

در گذشته، ممکن بود بتوانید بدون رعایت قوانین خاصی در روستاها ساخت‌وساز کنید، اما امروز این امکان وجود ندارد. ساخت‌وساز در این مناطق قوانین و مقررات خاص خود را دارد و یکی از مهم‌ترین این قوانین، طرح هادی روستایی است. اگر قصد دارید در شهر اصفهان یا مناطق روستایی سرمایه‌گذاری کنید یا زمینی در این نقاط دارید و به دنبال اطلاع از قوانین طرح هادی روستایی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


💡 طرح هادی چیست؟

طرح هادی، برنامه‌ای است که با هدف ساماندهی و اصلاح بافت موجود شهر یا روستا تدوین می‌شود. این طرح میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف مانند مسکونی، تجاری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی را تعیین می‌کند.

این طرح‌ها به عنوان بخشی از مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌ های روستایی یا طرح جامع ناحیه‌ای تنظیم می‌شوند. به عبارت دیگر، طرح هادی یک راهبرد جامع برای آبادانی و توسعه شهر یا روستا است که توسط کارشناسان بنیاد مسکن تهیه و تنظیم می‌شود.

انواع اراضی در طرح هادی :

  • اراضی داخل بافت
  • اراضی الحاقی به بافت
  • اراضی خارج از بافت

غروب خورشید در زمین های سرسبز روستایی 545245242452


✔️ تعریف طرح هادی روستایی

طرح هادی روستایی نقشه راهی است که برای گسترش و توسعه روستا تهیه می‌شود. این طرح علاوه بر اصلاح و ساماندهی بافت موجود، نحوه استفاده از اراضی روستایی را برای ایجاد سکونتگاه‌های روستایی با عملکردهای مسکونی، تجاری، زراعی، تولیدی و تاسیساتی تعیین می‌ کند.

✔️ تعریف طرح هادی شهری

طرح هادی شهری چهارچوب اصلی گسترش شهر را تعیین می‌کند و هدف اصلی آن توسعه شهری است. مسئولیت اجرای این طرح بر عهده وزارت کشور و استانداری‌ها قرار دارد. طبق طرح اولیه، به طور میانگین هر ۵ سال یکبار طرح هادی اجرا می‌شود تا بافت جدید، اراضی و مناطق جدید افزوده شوند. این طرح برای شهرهای کوچک و شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر قابلیت اجرایی دارد.

محوطه انواع زمین با کاربری مختلف 97788777878


✨ اهداف طرح هادی روستایی چه می باشد؟

براساس بند 2 آیین‌ نامه اجرایی ماده 7 اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصوب 17/9/66 مجلس شورای اسلامی، اهداف طرح‌ هادی روستایی به شرح زیر است:

  1. هدایت وضعیت فیزیکی روستا.
  2. تأمین عادلانه‌ی امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی.
  3. ایجاد زمینه‌ی توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.
  4. ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و خدمات زیست محیطی و عمومی.

اهداف تبعی طرح هادی نیز به شرح زیر است:

  1. ایجاد بستر لازم جهت فراهم شدن زمینه صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستا.
  2. ایجاد تناسب منطقی بین جمعیت و عملکردهای مختلف مسکونی، تولیدی و خدماتی مورد نیاز در محیط روستا.
  3. بهبود کیفیت بافت روستا در چارچوب اقدامات پیش‌بینی شده در طرح و تلاش برای ایجاد فضای مناسب‌تر سکونت و فعالیت در آن.
  4. کنترل و نظارت بر روند توسعه کالبدی روستا از طریق برنامه و تعیین نحوه استفاده از زمین در محدوده بافت مسکونی موجود و پیشنهادی.
  5. ایجاد زمینه کاهش خطر سوانح طبیعی در روستا از طریق شناخت زمینه‌های سانحه‌خیزی و تمهید اقدامات ایمن‌سازی و نظارت بر ساخت و ساز در آن‌ها.

اگر قصد خرید ویلا در اصفهان را دارید، توجه به اهداف و مقررات طرح هادی روستایی می‌تواند در تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری شما کمک بزرگی باشد.

جدول اهداف طرح هادی روستایی و شهری

نوع طرح اهداف
هادی شهری – پیش‌بینی و مشخص‌کردن جهات رشد و توسعه شهرهای کوچک در آینده – استفاده متناسب و منطقی از زمین‌های شهری – جلوگیری از بی‌نظمی در کاربری اراضی – توجه به کارکردها و عملکردهای گوناگون شهری و توزیع متناسب این عملکردها در مناطق متفاوت شهر – تدارک طرح برای کنترل پروژه‌ها و برنامه‌های عمرانی شهرداری – تهیه طرح در تطابق و تناسب با توانایی‌های کادر فنی شهرداری‌ها
هادی روستایی – ایجاد زمینه‌ی توسعه و عمران روستاها باتوجه‌به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی – تأمین عادلانه‌ی امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی – هدایت وضعیت فیزیکی روستا – ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و خدمات زیست‌محیطی و عمومی

زمین سرسبز با کاربری مسکونی 87878768978


☑️ راهنمای استعلام طرح هادی روستایی

حالا که فهمیدیم طرح هادی چیست و نقشه‌های آن چگونه است، سراغ پاسخ به یک سوال مهم یعنی اینکه از کجا بفهمیم زمین در طرح هادی است می‌رویم. بالاتر توضیح دادیم که طرح هادی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تهیه می‌شود. اگر شما ملکی در شهر یا روستایی دارید و می‌خواهید بدانید که آیا داخل بافت است یا نه باید به شهرداری یا دهیاری آن منطقه مراجعه کنید.

هرچند کارشناسان بنیاد مسکن نظر نهایی درباره قرار گرفتن ملک در طرح را صادر می‌کنند اما برای دیدن طرح هادی روستایی باید به دهیاری آن روستا مراجعه کنید.

خرید زمین بافت داخلی سرسبز برای ساختن خانه در اصفهان 33543636

🤳🏻 سامانه طرح هادی روستایی؛ استعلام الکترونیکی

در چند سال اخیر طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، پنجره واحد مدیریت زمین برای ارائه خدمت استعلام و تعیین حدود وضعیت اراضی روستایی آغاز شده و به بررسی وضعیت جانمایی زمین مطابق با طرح هادی روستا می‌پردازد.

شما می‌توانید با مراجعه به سامانه پنجره واحد زمین به آدرس iraneland.ir و ثبت نام در آن، در بخش دریافت خدمات بدون طرح، درخواست خود را با عنوان پاسخ به استعلام تعیین حدود وضعیت طرح هادی روستاها (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) ثبت کرده و یکی از زیرگروه‌های درخواست که شامل موارد زیر است را انتخاب کنید:

  1. وقوع تخلف
  2. وضعیت ملک
  3. استعلام خارج از محدوده (غیر مسکونی)
  4. واگذاری انشعاب آب، برق، گاز، تلفن و سایر انشعابات

زمین های سرسبز 87768876778


🔎 زمین الحاقی به بافت چیست؟

زمین الحاقی به بافت یا زمین الحاقی به طرح هادی به زمینی گفته می‌شود که از نظر جغرافیایی در نزدیکی طرح قرار دارد اما هنوز در داخل طرح قرار نگرفته است. برای ساخت‌ و ساز در این نوع زمین‌ها، نیاز به اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط و پرداخت هزینه‌های مربوطه است. بدون این مجوزها، هرگونه ساخت‌ و ساز در این اراضی غیرقانونی و ممنوع خواهد بود.

برخی از شرایطی که می‌تواند منجر به دریافت مجوز برای این زمین‌ ها شود عبارتند از:

  1. نزدیکی به طرح، در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ متر
  2. عدم وجود مانع از سوی سازمان‌ های ذی‌ربط مانند آب، گاز، برق، منابع طبیعی و محیط زیست پس از استعلام

در آینده، این زمین‌ها می‌توانند به محدوده طرح هادی اضافه شوند، مشروط بر اینکه تمامی مجوزهای لازم دریافت و هزینه‌های مربوطه پرداخت شود.

زمین های مختلف با کاربری های متفاوت 5756767777


♻️ روند تصویب طرح هادی

پیش از ابلاغیه مورخ ۱۶/۱۱/۷۹ هیئت وزیران، روند بررسی و تصویب طرح هادی به‌گونه‌ای بود که پس از تأیید مطالعات توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، طرح در کمیته فنی طرح‌های هادی روستایی مطرح می‌شد. این کمیته متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، دفتر فنی استانداری، محیط‌زیست، شرکت آبفای روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و رئیس شورای اسلامی روستا و در صورت نیاز بخشدار مربوطه بود. جلسه کمیته فنی پس از بازدید کارشناسان واحد فنی بنیاد از روستا برگزار می‌شد.

پس از اصلاح موارد مندرج در صورت‌ جلسه کمیته فنی توسط مشاور، طرح در شورای تصویب مطرح و پس از تصویب نهایی، جهت اجرا ابلاغ می‌شد.

زمین زیبا و سرسبز کشاورزی 879787989


📚 و اما جمع بندی طرح هادی چیست؟

یکی از نکات مهمی که برای خرید زمین در روستاها و شهرهای کوچک باید به آن توجه کرد، طرح هادی است. در این طرح، نقشه تمام قسمت‌های یک شهر و روستا مشخص شده و با توجه به آن می‌توان فهمید آیا زمین مورد نظر داخل این طرح هست یا نه. اهمیت این طرح در این است که اگر زمینی خارج از طرح باشد، مجوز ساخت و ساز نخواهد داشت و طبیعتاً قیمت پایین‌تری نسبت به زمین‌ های داخل طرح دارد. در این مقاله، تمامی مسائل مربوط به این طرح را بررسی کردیم و امیدواریم که اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم.

 

ارسال دیدگاه