آرامگاه صائب تبریزی کجاست؟ 🌏| تاریخچه 📜| معماری 🏛️| زمان بازدید ⏲️| عکس

1403-03-24
0 دیدگاه
نمای داخلی بنای قدیمی آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان 48785646

اصفهان با میزبانی از آثار جهانی همچون میدان نقش جهان، همیشه مقصد محبوبی برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است. علاوه بر جاذبه‌ های مشهور، مکان‌ های دیدنی دیگری نیز در این شهر وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

یکی از این مکان‌ها، آرامگاه صائب تبریزی است که با بنایی باشکوه در مرکز شهر اصفهان قرار دارد. این آرامگاه محل دفن یکی از معروف‌ ترین شاعران ایران، صائب تبریزی، است. با املاک اصفهان همراه باشید تا بیشتر با این جاذبه‌ها آشنا شوید.

نمای داخلی بنای قدیمی آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان 4878554546


🌏 آرامگاه صائب تبریزی کجاست؟ + راهنمای دسترسی

آرامگاه صائب تبریزی در قلب شهر اصفهان، در باغ تکیه واقع شده است برای دسترسی به این مکان می‌توانید از متروی میدان انقلاب استفاده کرده و سپس با تاکسی مسافرت خود را ادامه دهید. همچنین، در ابتدای خیابان صائب، که در خیابان بهشتی قرار دارد، ایستگاه اتوبوس تندرو (BRT) واقع شده است که با یک پیاده‌ روی کوتاه می‌توانید به آرامگاه دسترسی پیدا کنید.

📍 آدرس آرامگاه صائب تبریز: اصفهان، لنبان ،خ. صائب

آدرس دقیق آرامگاه صائب تبریزی روی نقشه 65765865
برای دستیابی به آدرس دقیق آرامگاه صائب تبریزی روی نقشه کلیک کنید.

📜 زندگی‌ نامه و آثار صائب تبریزی

میرزا محمدعلی، مشهور به صائب تبریزی یا میرزا صائبا، از بزرگان غزل‌سرایان قرن یازدهم هجری در دوران صفویان است. او در سال ۱۰۱۶ هجری قمری در شهر تبریز متولد شد. خانواده صائب، به دستور شاه عباس اول، از تبریز به اصفهان مهاجرت کردند و در این شهر سکونت گزیدند. صائب از جوانی به تحصیل علم در اصفهان پرداخت و سپس به مکه و مشهد سفر کرد. او در سال ۱۰۳۴ قمری به هندوستان سفر کرد و سپس به هرات و کابل رفت. در کابل، تحت پذیرایی خواجه احسن الله مشهور به ظفرخان، شاعر و حاکم کابل، قرار گرفت.

پس از بازگشت به ایران، صائب در اصفهان سکونت گزید و تحت حمایت شاه عباس دوم، به مقام ملک‌ الشعرایی رسید. پس از درگذشت شاه عباس، به دلیل بی‌توجهی شاه سلیمان، از دربار بیرون آمد و در باغ خود در اصفهان سکونت کرد. او در سال ۱۰۸۶ یا ۱۰۸۷ هجری قمری در این شهر درگذشت و در آرامگاه خود به خاک سپرده شد.

صائب تبریزی، با بیش از ۶۰ تا ۱۲۰ هزار بیت شعر، یکی از بزرگان شعر فارسی است که به سبک هندی شناخته می‌شود و در آثارش از سبک معادله و تک بیت‌ها استفاده کرد. او غزل‌ها و مثنوی‌های متعددی به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی خلق کرد و دیوان او به طور مکرر منتشر شده است.

حوض آبی و گل آرایی و محوطه سازی در کنار سنگ قبر و شعری از صائب تبریزی در آرامگاه صائب تبریزی 4548763876


📖 آشنایی با آرامگاه صائب تبریزی

ایران، سرزمین شاعران و نویسندگانی است که بسیاری از آن‌ها شهرتی جهانی دارند و آثارشان روح انسان را می‌نوازد. یکی از این شاعران برجسته، صائب تبریزی است که آرامگاه او از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آید. صائب تبریزی، با تعداد زیادی از اشعار زیبا، زمانی ملک‌الشعرای دربار بود. پس از مرگ او، مدتی طولانی قبر وی ناشناخته ماند تا اینکه در قرن اخیر کشف و بنای زیبایی برای آن ساخته شد. این مقبره که قدمتش به دوره پهلوی بازمی‌گردد، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محوطه سازی سرسبز در کنار جوض آبی و آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان 5768746


📚 تاریخچه و بازسازی آرامگاه صائب تبریزی

داستان جالب کشف آرامگاه صائب تبریزی شامل اتفاقات متعددی است. قبر این شاعر نامی در دوران پهلوی کشف شده و تا آن زمان، این باغ و قبر در اختیار یک تاجر عمده‌فرشی میوه بود که از اداره اوقاف اصفهان اجاره گرفته بود. این تاجر حتی پس از کشف، اجازه بازدید از آرامگاه را به دیگران نمی‌داد. در پی نامه‌ای از عباس بهشتیان، دوستدار میراث فرهنگی اصفهان، به روزنامه چهلستون، این مسئله مورد توجه قرار گرفت و خواستار رسیدگی به وضعیت شد. نهایتاً با درخواستی از استاندار اصفهان، مسئله بازسازی باغ و آرامگاه مطرح شد.

استاد حسین معارفی اصفهانی، نقشه بنا را طراحی کرده و به تهران ارسال کرد. این نقشه با نظر مهندس محسن فروغی، فرزند ذکاالملک، تکمیل شد و پس از چهار سال، ساختمان آرامگاه در سال ۱۳۴۶ به پایان رسید. هزینه این بنا باشکوه حدود هفتصد هزار تومان بود که بخشی از آن توسط اهالی اصفهان و بقیه توسط انجمن ملی پرداخت شد. افتتاح آرامگاه اولاً مقرر بود با تشکیل کنگره باستان‌شناسی در اردیبهشت ۱۳۴۷ انجام شود، اما به دلیل دلایل نامشخص تا نیمه مهر ۱۳۴۷ به تأخیر افتاد. در سال ۱۳۸۱، شهرداری اصفهان آرامگاه و باغ آن را بازسازی کردند.

مجسمه دست ساز در کنار محوطه سازی سرسبز حوض آبی آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان 4857486


🎨 معماری و جزئیات آرامگاه صائب تبریزی

معماری آرامگاه صائب تبریزی، الهام گرفته از دوران صفویه، با ویژگی‌های خاصی طراحی شده است ایوان بلند آرامگاه با ابعاد ۱۴٫۲۰ در ۶ در ۸ متر، دارای ۱۰ پله‌ سنگی سراسری است. سر ستون‌ها با قوس‌های جناغی تزیین شده و زیر سقف آن آیینه‌کاری شده است در اطراف آرامگاه، می‌توان اشعار برجسته‌ی صائب تبریزی را مشاهده کرد.

  • نمای داخلی: فضای داخلی آرامگاه با تزئینات خاص خود.
  • نمای بیرونی: ظاهر بیرونی آرامگاه با ایوان بلند و ساختار زیبایش.
  • سقف داخلی: زیر سقف آرامگاه که آیینه‌کاری شده است.
  • سنگ مزار: سنگ مرمر یزدی با کتیبه‌ای از صائب تبریزی به خط محمد صالح.

آرامگاه صائب تبریزی شامل حوض و آبنمایی مشابه کاخ چهل ستون است و در بالای آن دو قبر دیگر، یکی متعلق به پسر و دیگری متعلق به نواده صائب تبریزی قرار دارد.

سنگ قبر و شعری از صائب تبریزی در آرامگاه صائب تبریزی 432764723


⏰ بازدید از آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی، هر ساعت از شبانه‌ روز قابل دیدن است و بازدید از آن هزینه‌ای ندارد. روزها بهترین زمان برای مشاهده جزئیات بیشتر و عکس‌ برداری است، در حالی که شب‌ها باغ و آرامگاه زیبایی خاص خود را به نمایش می‌گذارند.

نقش و نگار ها بر روی ستون و اشعار بر روی آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان 457846387

نمای داخلی بنای قدیمی آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان 48785646

ارسال دیدگاه