سی و سه پل کجاست | آدرس + تاریخچه + عکس + معماری

1402-08-30
0 دیدگاه
نورپردازی سی و سه پل در شب های خوش اب و هوای اصفهان 54354354345

اگر بخواهیم شهر اصفهان را با یک نماد ویژه توصیف کنیم، حتماً به سازه شگفت‌انگیز سی و سه پل تأکید خواهیم کرد. سی و سه پل، که همچنین با نام پل الله وردی خان نیز شناخته می‌شود، یک پل قوسی دو طبقه از سنگ با طول تقریبی ۳۰۰ متر است و به عنوان یکی از جواهرات معماری اصفهان شناخته می‌شود. این پل عبور از رودخانه زاینده‌رود را فراهم می‌کند و به عنوان یکی از یازده پل اصفهان شماره‌گذاری می‌شود.

سی و سه پل به دلیل فرهنگ تاریخی و فضای زیبایی که ایجاد می‌کند، مقصد محبوبی برای تفریح و گردشگری در استان اصفهان است. از زیر پل تا اطراف آن، فروشگاه‌های محلی، کافه‌ها و رستوران‌ها فرصت‌های بی‌پایانی را برای تجربه فرهنگ ایرانی و فرهنگ محلی شهر اصفهان ارائه می‌دهند. در واقع، سی و سه پل نمادی است که همزمان تاریخ و جلوه‌های معماری ایران را به تصویر می‌کشد و در قلب شهر اصفهان به عنوان یک جواهر از گذشته و حاضر تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید : جاذبه های دیدنی اصفهان

پل تاریخی سی و سه پل و رود پر اب زاینده رود 8928889888889
پل سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان با قدمتی به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی

معرفی سی و سه پل اصفهان

سی‌وسه‌پل به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی در شهر اصفهان به‌شهرت رسیده است. این پل به قدمت‌های طولانی خود افتخار می‌کند و از آنجا که رودخانه زاینده‌رود به‌طور دائمی آب ندارد، امروزه از چشمه‌های مصنوعی برای تزیین و تاریخ‌آفرینی استفاده می‌شود تا زیبایی این مکان حفظ شود.

مشخصات پل سی و سه پل:

  • ۳۳ دهانه
  • ۲۹۵ متر طول
  • ۱۴ متر عرض
نورپردازی سی و سه پل در شب های خوش اب و هوای اصفهان 54354354345
شاهکار معماری ایران و اصفهان

سی و سه پل اصفهان کجاست؟

سی‌وسه پل واقع در نقطه شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) و جنوبی خیابان چهارباغ بالا، امکان دسترسی با وسایل نقلیه مختلف را فراهم می‌کند. برای رفتن به این محل می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی، مانند مترو یا اتوبوس استفاده کنید. ایستگاه متروی سی‌وسه پل در نزدیکی این مکان قرار دارد و همچنین ایستگاه اتوبوس میدان انقلاب نیز در دیگر سوی پل واقع شده است. برای استفاده از خودروی شخصی، در نظر داشته باشید که در ساعات شلوغ ترافیک منطقه ممکن است جای پارک سخت پیدا شود.

آدرس سی و سه پل اصفهان:

استان اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

نقشه سی و سه پل اصفهان 5455455412053
برای مشاهده آدرس دقیق سی و سه پل اصفهان رو نقشه کلیک کنید

نام های سی و سه پل اصفهان

این پل به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود، مثل پل شاه عباسی، پل الله وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی و سه چشمه، دارای یک تاریخ و اسطوره‌های فراوانی است. اولاً، پل به نام پل شاه عباسی شناخته می‌شود به دلیل دستور ساخت این پل توسط شاه عباس اول، اما به دلیل نظارت و تلاش الله وردی خان در اجرای پروژه، نیز به نام پل الله وردی خان مشهور است. در زمانی که این پل احتمالاً دارای چهل چشمه بوده، به نام پل چهل چشمه شناخته می‌شده است. اما تعداد چشمه‌ها به ۳۳ دهانه کاهش یافته و به همین دلیل به نام پل سی و سه چشمه هم مشهور است.

از سوی دیگر، این پل نقش مهمی در راه‌آهن و ارتباط میان شهر اصفهان و جلفا داشته است، که به عنوان پل جلفا نیز به خاطر این نقش تاریخی شناخته می‌شود. به طور کلی، نام‌های مختلف این پل نمایانگر تاریخ گردشگرانه و چندگانه این سازه معماری ارزشمند هستند.

علت نامگذاری سی و سه پل:

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که عدد ۳۳ مربوط به آناهیتا، الهه آب است و این پل در واقع نمادی از آناهیتا، الهه آب بوده است.

نمایی از بالای سی و سه پل در کناره خیابان و ترافیک گردشگران 58455648548548
زیبایی آرامش بخش پل تاریخی سی و سه پل بر رودخانه زاینده رود

تاریخچه سی و سه پل اصفهان

پل سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان، در دوران حکومت شاه عباس اول صفوی ساخته شد. این پل با نظارت و هزینه سردار معروف صفوی، الله‌وردی خان، روی زاینده‌رود احداث شد. ساخت این بنا در سال ۱۰۰۸ هجری آغاز شد و تا سال ۱۰۱۱ تکمیل شد. معمار اصلی این پل استاد حسین بنا اصفهانی بود و ساختار آن به عنوان یکی از شاهکارهای معماری آن دوران شناخته می‌شود.

در دوران حکومت شاه‌عباس اول، شهر اصفهان دارای یک پلان اصلی به نام چهارباغ بود. این پلان از دو محور عمود به هم تشکیل شده بود. پل سی و سه پل در امتداد یکی از این محورها واقع شده بود و وظیفه اتصال چهارباغ عباسی به باغ هزارجریب، عباس‌آباد و محله جلفا را داشت. این پل در زمان ساخت دارای ۴۰ دهانه بود، اما به علت کشت درختان و انحراف برخی از دهانه‌ها به مرور زمان دستخوش تغییرات شد. در سال ۱۳۳۰، شهردار اصفهان به نام مصطفی خان مستوفی اقدام به آزاد کردن زمین‌های اطراف پل نمود و با باز کردن مجرای عبور آب، یک دیوار سنگی در سمت شمال پل ساخت که هنوز هم بقایای آن مشاهده می‌شود.

فکت دیگری از ساخت این پل:

شاه عباس این پل را برای جشن‌های ملی ساخت تا مراسم آب‌پاشان (مراسم شست‌وشو، غسل کردن و آب پاشیدن در نوروز) در آن برگزار شود و ارمنی‌های شکومند ایرانی هم برای جشن خاج‌شویان (جشن مسیحی‌ها به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح) دلشان پَر می‌کشد تا به این پل قدیمی بیایند.

نقشه قدیمی از پلن اصلی سی و سه پل 58475847454756
پلان اصلی سی و سه پل شاهکار معماری ایران

معماری سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری در اصفهان، بلندترین و بزرگترین پل روی آب در ایران به شمار می‌رود. این پل دارای طولی حدود ۲۹۷ متر و عرضی در حدود ۱۳۷۵ متر دارد و به عنوان یک اتصال مهم در شهر اصفهان عمل می‌کند. سی و سه پل ترکیبی از هنر معماری و مهندسی است و بخش‌های بالایی و پایینی آن به خیابان چهارباغ وصل می‌شوند.

از نظر تاریخی، این پل از آجرهای زرد رنگ و سنگ آهک که مصالح معمولی ساختمان‌های عصر صفوی را تشکیل می‌دهند، ساخته شده است. آرایش داخلی این پل بسیار جذاب بوده و شامل طاقچه‌هایی است که برای نشستن و لذت بردن از منظره شهر به وجود آمده‌اند. یکی از طاقچه‌ها در گذشته به عنوان یک چایخانه خدمت می‌کرده، اما بعدها تعطیل شده است.

بخش‌های مختلف این پل از جمله طاق‌ها و دهانه‌ها، با توجه به طراحی و ارتفاع آنها، زیبایی و عظمت ویژه‌ای دارند. این پل علاوه بر وظیفه عملی خود به عنوان اتصالی بین دو بخش شهر، یک آثار هنری و معماری باارزش نیز محسوب می‌شود.

مصالح به کار برده در ساخت سی و سه پل:

برای قسمت های زیرین از سنگ و برای قسمت های فوقانی آجر و ملات ساروج و گچ بکار رفته است .

پله های سی و سه پل در شب با نور پردازی 85445445645654548
شاهکار هنر و معماری، سی و سه پل

مراسم‌های تاریخی در سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل در طول تاریخ مکانی برای تجمع شاعران، بزرگان، رجال و عامه‌پسندان بوده است و به عنوان میزبان مراسم‌ها و جشن‌های مختلف شناخته شده است. این مراسم‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جشن آب پاشان یا آب‌ریزان: این مراسم در تاریخ ۱۳ تیرماه هر سال برگزار می‌شود و در آن آب و گلاب به شکلی معنوی و رمزآمیز ریخته می‌شود.
  • مراسم خاج‌شویان: این مراسم به عنوان یک مراسم خاص ارامنه اصفهان در دوران صفویه برگزار می‌شد.
  •  جشن نوروزی: در دوران صفویه، مردم هفت روز جشن نوروز را جشن می‌گرفتند. این جشن‌ها همراه با چراغ‌آرایی و ریختن گل‌ها برگزار می‌شد.
معبر فوقانی سی و سه پل با نور پردازی چشم گیر 44587584555656
معبر فوقانی سی و سه پل با نور پردازی خیر کننده

سوال های متداول  

1 . سی و سه پل در کجا واقع شده است؟
واقع در نقطه شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) و جنوبی خیابان چهارباغ بالا

2 . چرا به این پل‌ها نام “سی و سه پل” داده شده است؟
نام “سی و سه پل” به عبارت ۳۳ پل گویا اشاره دارد و این نام به دلیل داشتن سه پل کنار هم در این منطقه استفاده می‌شود.

3 . کدام پل از این سه پل برجسته‌تر و مشهورتر است؟
پل سی و سه پل (پل چوبی) از این سه پل برجسته‌تر و معروف‌تر است. این پل به عنوان نماد اصفهان شناخته می‌شود و دارای معماری منحصر به فرد و چشم‌اندازی بسیار زیبا است.

 4 . چه فعالیت‌های گردشگری در این منطقه وجود دارد؟
سی و سه پل مکانی عالی برای گردشگری و عکاسی است. علاوه بر این، در این منطقه مغازه‌هایی برای خرید سوغاتی‌ها و رستوران‌هایی برای خوردن غذا و مشاهده چشم‌انداز زاینده‌رود وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه