همه چیز در مورد خمینی شهر اصفهان 🏙️| تاریخچه 📋| محله ها 🏕️| جاهای دیدنی⛰️

1402-11-24
0 دیدگاه
خانه سنتی در کنار درخت سرسبز خمینی شهر 489746
  1. آیا می دانید شهر خمینی اصفهان از جمله شهرهایی است که از لحاظ تولیدات کشاورزی و صنعتی، جایگاه مهمی در استان اصفهان دارد؟
  2. آیا اطلاعاتی در مورد تاریخچه اصفهان دارید؟

در ادامه مقاله ما به بحث زبان، محصولات کشاورزی، آدرس دقیق، تاریخچه خمینی شهر و … می پردازیم با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را دریافت کنید.🙂🌹


📍خمینی شهر کجاست؟

شهر خمینی در مغرب و 8 کیلومتری استان اصفهان واقع شده است و از سوی شمال به شهرستان‌های برخوار و میمه، از جنوب به شهرستان فلاورجان، از مشرق به شهرستان اصفهان و از مغرب به شهرستان نجف‌آباد محدود می‌شود.

آدرس دقیق خمینی شهر روی نقشه 489746
برای دستیابی به آدرس دقیق خمینی شهر روی نقشه کلیک کنید

👥 جمعیت خمینی شهر

طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵ توسط مرکز آمار ایران، جمعیت این شهر برابر با ۳۱۹٬۷۲۷ نفر بوده است با این جمعیت، خمینی‌شهر پس از تهران، پرجمعیت‌ترین شهر ایران است.


🌤️ شرایط آب و هوایی خمینی شهر اصفهان

آب و هوای این منطقه معتدل و خشک است بیشترین درجه حرارت در تابستان‌ها به ۳۹ درجه بالای صفر می‌رسد و کمترین آن در زمستان به ۸ درجه زیر صفر می‌باشد. این شهرستان یکی از خوش‌آب‌وهواترین و باصفات‌ترین نواحی استان اصفهان است. خاک آن از آب رودخانه زاینده‌رود آبیاری می‌شود و تمامی نهرهایش پرآب هستند. همچنین، کاریزهای مهمی نیز دارد که سبب شده است که سه‌چهارم خاک این شهرستان باغ‌های بزرگ میوه و یک‌چهارم آن کشتزار باشد.

برای کسب اطلاعات ساعتی آب و هوای خمینی شهر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

اقلیم خمینی شهر:

  • معتدل
  • خشک
خانه های مسکونی در کنار درختان سرسبز کوه های خمینی شهر 458964
نمای شهر و محوطه سازی خمینی شهر در ارتفاعات

⛰️ معرفی خمینی شهر اصفهان

شهر خمینی‌شهر با مساحتی برابر با ۱۷۵ کیلومتر مربع، در منطقهٔ بلوک ماربین واقع شده و فاصلهٔ آن تا اصفهان حدوداً ۱۲ کیلومتر به سمت شمال غربی است. این شهر از سمت شمال به شهرستان برخوار و میمه، از شرق و شمال شرقی به شهرستان اصفهان، از جنوب غربی و غرب به شهرستان نجف‌آباد، و از جنوب به مرزهای قانونی شهر درچه محدود می‌شود. منطقه‌های شمال و شمال غربی این شهر را کوه‌های محمودآباد با ارتفاع ۲۴۷۳ متر و سرچاه با ارتفاع ۲۲۵۰ متر و کوه صالح با ارتفاع ۲۵۱۱ متر دربرگرفته‌اند، در حالی که مناطق جنوبی و شرقی آن را دشت‌های همواری فراگرفته است. در نزدیکی شمال این شهر، ارتفاعات سید محمد و پلارت با ارتفاع ۲۴۵۰ متر (محمودآباد)، زیبایی خاصی به منطقه بخشیده‌اند. ارتفاع این شهر از سطح دریا حدوداً ۱۵۹۵ متر است، که در مقایسه با اصفهان، حدوداً ۱۸ متر بالاتر واقع شده است.

مساحت خمینی شهر: 175 کیلومتر

پارک سرسبز خمینی شهر 458946
پارک سرسبز با کاشت گل های پر نشاط در خمینی شهر

📋تاریخچه خمینی شهر

شهر خمینی‌شهر در گذشته به نام “سده” شناخته می‌شد و در ادوار گذشته بخشی از بلوک ماربین از توابع اصفهان بوده است. این قسمت‌ها به دلیل داشتن آب کافی و خاک حاصلخیز، شامل سه روستا یا سه ده به نام‌های پریشان، خوزان و ورنوسفادران بودند. روستاهای خوزان و ورنوسفادران در اوایل تاریخ خود به دلیل مقاومت ساکنانشان در برابر حملات افغان‌ها و ایجاد یک مقاومت فعال معروف بودند. در مقابل، ورنوسفادران به دلیل نامگذاری به نام اجداد قوم “ورنوسی”، به ملکشاه سلجوقی مربوط شده بود.

در محله خوزان، کهندژ وجود دارد که به عنوان یک قلعه دفاعی مهم شناخته می‌شود این قلعه در زمان حمله اسکندر به این منطقه، از طریق پیروز شاه ساسانی مورد توجه قرار گرفت و مجدداً آباد شد. همچنین، سده یکی از مراکز زرتشتیان بوده است و هر ۱۰۰ روز یکبار جشن سده در آن برگزار می‌شده که این نامگذاری از جشن‌های برگزار شده در آتشگاه سده ناشی شده است.

نام دیگر خمینی شهر: سده

✏️ تاریخچه نام‌ گذاری خمینی شهر

از آنجا که خمینی شهر از سه ده به نامهای خوزان، فروشان و ورنوسفادران بوجود آمده بود، به آن (سه ده) می‌گفتند که بتدریج بر اثر گسترش این دهات و اتصال آن به یکدیگر، به همایونشهر و سپس خمینی شهر تغییر نام داد.

نمای ساختمان با نقش و نگار های زیبا و سنتی در خمینی شهر 487498
مکان تاریخی با قدمت چندین ساله در خمینی شهر

زبان مردم خمینی شهر

مردم خمینی شهر به زبان فارسی و لهجه‌ای که به شدت شبیه به مردم اصفهان است صحبت می‌کنند، که با کمی دقت قابل تشخیص است، اما در محله ورنوسفادران، از گویشی به نام ولاتی استفاده می‌شود(این گویش در اطراف اصفهان نیز بکار می‌رود و شباهت زیادی با زبان ارمنی دارد.

خمینی شهر و پارک آن در زیر آسمان ابری سیاه 4897846
پارک زیبای خمینی شهر در زیر آسمان ابری سیاه

🏠 بهترین محله‌های خمینی شهر

علی‌رغم اینکه این شهر در تقسیم بندی به سه محله بزرگ خوزانفروشان و ورنوسفادران تقسیم می‌شود باید گفت چند محله بزرگ دیگر هم با قدمت چند هزار ساله در حومه این شهر وجود دارد که از آن جمله :

تردد مردم سیاه پوش در خیابان های خمینی شهر 59746
سوگ مردم سیاه پوش در خیابان های خمینی شهر

بخش‌های جدید محله های خمینی شهر

تواشی کودکان محلۀ آدریان خمینی شهر 4587484
تواشی کودکان با لباس های نظامی در محلۀ آدریان

👷‍♂️شغل مردم خمینی شهر اصفهان چیست؟

خمینی شهر در سال‌های گذشته یکی از تولیدکنندگان اصلی گلابی در سطح استان و کشور بوده است. باغ‌داران این شهر علاوه بر تولید گلابی، انواع دیگری از محصولات گلابی به خصوص گلابی منحصر به فرد و بومی به نام سیبری را تولید می‌کنند. همچنین، خمینی شهر مشهور به تولید بهترین تنباکوی طلایی جهان است که به کشورهای خارجی صادر می‌شود. علاوه بر این، این شهر از بزرگترین تولیدکنندگان گل، انواع کاکتوس و محصولات گلخانه‌ای نیز محسوب می‌شود و بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در این منطقه واقع شده است.

🍐محصولات کشاورزی خمینی شهر اصفهان (سوغات)

  • گندم
  • جو
  • خیار
  • خربزه
  • حبوبات
  • تنباکو
  • خربزه بهاری کوشک
  • انگور
  • گیلاس نصرآباد
گلابی خمینی شهر 8574854
گلابی تازه و خوش رنگ، یکی از محصولات اصلی شهر خمینی شهر

🏢 دانشگاه های خمینی شهر

خمینی شهر از بزرگترین شهرهای استان اصفهان است و از نظر موقعیت علمی و دانشگاهی بسیار مهم می‌باشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر از بزرگترین و پرافتخارترین دانشگاه‌های آزاد ایران با بیش از ۱۰۰۰۰ دانشجو است. همچنین، دانشگاه صنعتی اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان و اولین پارک رشد علم و فناوری یونسکو در خاورمیانه در این شهر قرار دارد. علاوه بر این، دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه راغب اصفهانی، دانشگاه فیض الاسلام، دانشگاه پالایش، دانشگاه جهاد دانشگاهی، دانشگاه پیام نور و … نیز در این شهر وجود دارند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان 49789
نمای ساختمان ها و محوطه سازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر

🧵صنایع  دستی خمینی شهر اصفهان

  • صنایع سنگبری
  • موزائیک سازی
  • خاتم کاری
  • قلمزنی
  • تولیدی ظروف ملامین
  • نساجی
  • دباغی
  • حوله بافی
خاتم کاری صندوقچه های زیبا در خمینی شهر 85767897
خاتم کاری و ظرافت دست مردم خمینی شهر

🏛️ اماکن مذهبی خمینی شهر

نمای بیرونی مسجد النبی در خمینی شهر 4894764
نقش و نگار های زیبا و هنری مسجد النبی در خمینی شهر

🌊 چشمه های خمینی شهر اصفهان

چشمه غم بر و صخره های آن در خمینی شهر 469874
صخره های عظیم مستحکم در چشمه غم بر خمینی شهر
چشمه آب لادر و پیاده روی مردم در این چشمه خمینی شهر 84687
مسیر پیاده روی و بازدید مردم از چشمه آب لادر
بازدید مردم از چشمه لادوزخ خمینی شهر 9664
عکاسی و بازدید گردشگران از چشمه لادوزخ خمینی شهر

 

ارسال دیدگاه