کاخ عالی قاپو کجاست؟ 🌎| تاریخچه 📚| جاهای دیدنی 🛖| زمان بازدید ⏰

1403-02-19
0 دیدگاه
درختان سرسبز در کنار محوط سازی و ساختمان قدیمی عالی قاپو اصفهان و بازدید مردم از این محوطه 1564154

کاخ عالی‌قاپو یکی از مقامات تاریخی بی‌نظیر اصفهان است که هر گردشگری را شگفت‌زده و مبهوت می‌کند. این آثار باستانی با ریشه‌های عمیق در دوران صفویه شکوهمند شده‌اند. در گذشته، شاهان در ایوان‌های کاخ عالی‌قاپو نشسته و شاهد مسابقات جذاب چوگان در میدان نقش جهان بودند. از آن زمان، این کاخ با ورودی‌های سرسبز، ایوان‌های بزرگ، گنبد توحید، حوض‌های مسی، تالار موسیقی، پلکان‌های آرامش‌بخش و … به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر اصفهان شناخته می‌شود. هر ساله، مسافرانی که به این شهر سر می‌زنند، با شوق و شور برای بازدید از این آثار تاریخی به سوی آنها می‌روند.

نمای داخلی سقف با نقش و نگاری های ظریف در کاخ عالی قاپو 41867444


🌎 کاخ عالی قاپو کجاست؟

کاخ عالی قاپو در شهر اصفهان و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد میدان نقش جهان در مرکز شهر اصفهان و نزدیک به شمال این شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به کاخ عالی قاپو باید به‌سمت میدان نقش جهان بروید.

مشخصات کاخ عالی قاپو:

  1. شماره تلفن: ۰۳۱۳۲۲۲۲۱۷۳
  2. آدرس دقیق: ایران، شهر اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان اصفهان، کاخ عالی قاپو.

🚙 راهنمای مسیر دسترسی به کاخ عالی قاپو:

کاخ عالی قاپو در شهر اصفهان و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد میدان نقش جهان در مرکز شهر اصفهان و نزدیک به شمال این شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به عمارت عالی قاپو باید به‌سمت میدان نقش جهان بروید.

آدرس دقیق کاخ عالی قاپو روی نقشه 156152631
برای دستیابی به آدرس دقیق کاخ عالی قاپو روی نقشه کلیک کنید

📖 معرفی کلی کاخ عالی قاپو

در سال ۱۳۸۴، بازسازی کاخ عالی‌قاپو آغاز شد و تا سال ۱۳۸۶ ادامه یافت این بازسازی به منظور تقویت و تثبیت ایوان‌های کاخ انجام شد. همچنین، خاک زمان و غبار جنگ‌های گذشته که بر ساختمان نشسته بود رفع شد و رنگ‌ها و دیوارنگاره‌های کاخ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند.

نمای ساختمان قدیمی کاخ عالی قاپو در کنار استخر در اصفهان 156415


✒️ دلیل نامگذاری کاخ عالی قاپو

  1. قدرت و جلال سلسله صفوی: عالی قاپو، نامی است که اشاره به قدرت‌نمایی سلسله صفوی در برابر امپراتوری عثمانی دارد. این نام به همین دلیل برای یکی از درب‌های کاخ عالی قاپو در استانبول نیز استفاده شده بود.
  2. ارتباط با قزوین: صفویان قبل از انتقال پایتخت به اصفهان در کاخ عالی قاپو قزوین حکمرانی می‌کردند. نام عالی قاپو به ورودی میدان نقش جهان در اصفهان داده شد تا ادامه راهنمایی آن‌ها را نشان دهد.
  3. ارادت به امام علی(ع): شاه عباس اول به امام علی(ع) ارادت خاصی داشته و این ارتباط باعث شد تا درب یکی از رواق‌های حرم امام علی(ع) به عنوان نمادی از تعظیم به امام علی(ع) به عالی قاپو اضافه شود.

نمای سقف و نقش و نگارهای ظریف در داخل کاخ عالی قاپو اصفهان 2654156


📜 تاریخچه کاخ عالی قاپو اصفهان

این کاخ قدمتش برمی‌گردد به دوران صفوی، زمانی که ایران باشکوه‌ترین پادشاهی بعد از اسلام را تجربه می‌کرد. این کاخ، نماد عظمت و بزرگی این دوره بود، اما به دلیل از بین رفتن کتیبه‌های آن، تاریخ ساخت آن دقیقاً مشخص نیست. در آن زمان، همه‌چیز در خدمت شاهان و ارتباط با مسجد فیروزه‌ای‌رنگ شیخ لطف‌الله بود، اما کاخ عالی‌قاپو با ۶ طبقه‌ی برابر عظمت مسجد، نشان از جسارت و بزرگی می‌دهد.

قبل از دوره عباسی، هیچ کس نمی‌توانست خانه‌ای در جاهای دیدنی اصفهان پیدا کند که حرمت و بزرگی مسجد را بشکند، چه برسد به کاخ عالی‌قاپو که ادعای بزرگی می‌کرد. اما شاه عباس آمد و با اضافه کردن طبقات و زرق و برق، آن را به یکی از شاهکارهای دوران خود تبدیل کرد. ایوان ستون‌دار بالایی‌اش با آینه‌های زیبا را همین شاه نقاشی کرده بود.

با تکمیل میدان بزرگ نقش جهان، شاه عباس اول به فکر ساخت یک کاخ باشکوه در این میدان افتاد. او دستور داد کاخ عالی‌قاپو را در میدان بزرگ نقش جهان ساخته و آن را نمادی از قدرت و عظمت دولت صفوی قرار داد. کاخ ابتدا به سادگی و با ساختاری معمولی بنا شد، اما پس از مرگ شاه عباس اول، شاهان بعدی طبقات و زینت‌بخشی‌های بیشتری به آن اضافه کردند. به طور کلی، تاریخچه کاخ عالی‌قاپو می‌گوید که چگونه این بنا از یک ساختمان ساده به یکی از زیباترین کاخ‌های ایران تبدیل شد.

بیشتر بخوانید : کاخ هشت بهشت اصفهان کجاست؟

عکس قدیمی و سیاه و سفید کاخ عالی قاپو 4185674

محوطه سازی درختان سرسبز در کنار ساختمان تاریخی کاخ عالی قاپو اصفهان 15654654


🎨 معماری کاخ عالی‌قاپو اصفهان

طبقه بندی و نقشه بندی کاخ عالی‌قاپو به گونه‌ای بود که طبقات پایین‌تر برای خدمه و نگهبانان و طبقات بالاتر برای استفاده شاه و افراد نزدیک به او در نظر گرفته شده بود. در طبقه اول، که به خدمات و نگهبانی اختصاص داشت، اتاق‌هایی برای استراحت و سرگرمی خدمه وجود داشت. طبقه دوم نیز مخصوص خدمه و نگهبانان بود و از آنجا می‌توان به سادگی و بی‌رنگ‌ولعابی این بنا پی برد.

طبقه سوم کاخ شامل اتاق‌های بزرگی بود که شاه از آن‌ها برای ورود به طبقات بالاتر استفاده می‌کرد. تزیینات دیوارهای این طبقه از نقش‌ونگاره‌های تزیینی شاه عباس دوم و پوشش بعدی‌اش تزیین شده بود. دو نیم‌طبقه بعدی به تالار موسیقی اختصاص داشتند، جایی که هنرمندان و نوازندگان برای اجرای موسیقی جمع می‌شدند. طبقه آخر کاخ، که ششمین طبقه است، به تالار موسیقی یا اتاق صوت شهره معروف است. این اتاق محل جمع‌شدن پادشاه و نوازندگان بوده و زیبایی و لذت بی‌نهایتی را با نواختن موسیقی تجربه می‌کردند.

بیشتر بخوانید: کاخ چهل ستون اصفهان کجاست؟

تزئینات داخلی عمارت عالی قاپو اصفهان 15645


🖼️ درباره مینیاتورهای داخلی کاخ عالی‌قاپو

یکی از ویژگی‌های فریبنده کاخ عالی‌قاپو، مینیاتورها و نقش‌های قرمزرنگ داخلی آن است که دیوارهای تالار پایین این کاخ را زینت می‌دهند. این نقوش، هنر زمان صفویان را به تصویر می‌کشند. از جمله هنرمندان برجسته آن دوران، رضا عباسی بود که برخی از برجسته‌ ترین و بی‌بدیل‌ ترین نقاشی‌های مینیاتور کاخ عالی‌قاپو را به اجرا درآورد. این آثار هنری، نام او را تا به امروز زنده نگه داشته است.

بیشتر بخوانید: معرفی عمارت منارجنبان

نقاشی یک خانم و مینیاتور داخل کاخ عالی قاپو اصفهان 156453


مراحل ساخت کاخ عالی قاپو در جدول

مرحله توضیحات
اول کاخ عالی قاپو از همان ابتدا شامل بناهایی مانند مطبخ‌خانه، اصطبل شاهی، محل نگهبانان و درمانگاه سلطنتی صفویان بود.
دوم در این مرحله، طبقات و ایوان‌ها به کاخ اضافه شدند، از طبقه سوم تا نیم‌طبقه پنجم.
سوم سالن موسیقی به عمارت اضافه شد، که شامل تالاری با حفره‌های عجیب و گچ‌کاری‌های تورفتگی به نام تنگ‌بری بود.
چهارم ایوان‌ها برای افزایش اندازه و افزودن دید بیشتر به باغ بهترین کارهای خود را انجام دادند.
پنجم در پایان، یک سقف چوبی با هنر گره‌چینی و ۱۸ ستون بنا ساخته شد که از طریق پلکان‌های شاهی به آن دسترسی داشتند.

نقش و نگار های سقف قدیمی کاخ عالی قاپو اصفهان 25661


جدول مشخصات بخش های اصلی کاخ عالی قاپو

بخش اصلی توضیحات
ورودی کاخ عالی قاپو کاخ عالی قاپو از زمان ساختش شامل پنج ورودی بود که یکی از آن‌ها فقط برای رفت‌وآمد دولتی‌های آن زمان بود. بخشی از میدان نقش جهان که در آن زمان باغی نبود به کاخ عالی قاپو متصل بود.
تالار موسیقی سالن موسیقی با ۹ اتاق، ۱ راهرو، ۲ راه‌پله مارپیچ و ۴ بالکون، در آخرین طبقات کاخ ساخته شده بود تا با نوازش موسیقی، سران و پادشاهان در کنار زیبایی آبی حوض و سبزی گل‌وگیاه میدان، روحشان تازه شود.
ایوان کاخ عالی قاپو ایوان کاخ عالی قاپو در طبقه سوم با سقفی که تا طبقه پنجم ارتفاع داشت ساخته شده بود. بعدها شاه عباس دوم این ایوان را با ۱۸ ستون چوبی‌اش با آینه‌کاری‌های زیبا بنا کرد.
حوض مسی میان تالار در پشت تالار موسیقی و در ایوان کاخ عالی قاپو، حوض مرمر و مسی درست وسط تالار کاخ وجود داشت که با سنگ‌های مرمرین مزین شده بود و با هوا، آب حوض مدام خالی و پر می‌شد.
گنبد توحید کاخ عالی قاپو گنبد توحید خاکی و کوچک پشت عالی قاپو وجود داشت که اما تاریخ و ساخت واقعی آن قطعیتی ندارد. این گنبد به عنوان مکانی برای جمع شدن صوفی‌های زمان صفویه و اجرای مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شده است.
پلکان کاخ عالی قاپو کاخ عالی قاپو دارای ۳ دستگاه راه‌پله است که دوتای آن‌ها به‌صورت مارپیچ و قرینه‌ای با ۱۱۴ پله بنا شده‌اند. یک راه‌پله دیگری هم به‌نام راه‌پله شاهی وجود دارد که با کاشی‌کاری‌های زیبا طراحی شده است.

 

درختان سرسبز در کنار محوط سازی و ساختمان قدیمی عالی قاپو اصفهان و بازدید مردم از این محوطه 1564154


🕍 جاذبه‌ های دیدنی اطراف کاخ عالی قاپو در اصفهان

بازدید از عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان، فرصتی خواهد بود تا علاوه بر این بنا، از سایر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در این محوطه و خیابان‌های اطراف آن نیز لذت ببرید. در این منطقه، بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفته‌اند که از تاریخ و فرهنگ شهر الهام گرفته‌اند. مسجد شیخ لطف‌الله که در شرق میدان نقش جهان واقع شده، با کاشی‌کاری‌های چشم‌نوازش یکی از زیباترین آثار تاریخی این میدان است.

از دیگر بناهای زیبای این محوطه، سردر قیصریه در ضلع شمالی میدان نقش جهان است که به بازار سنتی اصفهان متصل می‌شود و بازدید از آن لحظاتی خاطره‌انگیز خواهد بود. همچنین، مسجد شاه که در جنوب میدان نقش جهان واقع شده، به دستور شاه عباس صفوی و با هنرمندان برجسته ایرانی ساخته شده و از بارزترین نمونه‌های معماری صفویان محسوب می‌شود.

همچنین، میدان عتیق (امام علی) که در شمال شرقی میدان نقش جهان قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر اصفهان است که با تاریخ عمیقی همراه است. همچنین، در حد فاصل عمارت عالی قاپو تا زاینده‌رود، بناهای تاریخی و عمارت‌هایی که متأسفانه از بین رفته‌اند، محله‌ی زیبایی بودند که امروزه عمارت چهل ستون و کاخ هشت بهشت از جاذبه‌های باقی‌مانده است که بازدید از آن‌ها لذت بخش خواهد بود.

تصویر کلی از میدان زیبای نقش جهان در اصفهان 74874353


⏳ بهترین زمان برای بازدید از کاخ عالی‌قاپو

باتوجه به با نگاهی به بزرگی و شکوه کاخ عالی‌قاپو، بهتر است زمان بازدید را با دقت انتخاب کنید تا از شلوغی‌ها جلوگیری کنید. بهترین فرصت برای بازدید، از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر است. این مکان همیشه باز است، به جز روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد، ۲۱ رمضان، ۲۸ صفر و تاسوعا و عاشورا. هر چند تابستان‌های کاخ سوزان و زمستان‌هایش خیلی سرد است، اما بهار و پاییز زمان‌های خاطره‌انگیزی برای بازدید از کاخ عالی‌قاپو هستند.

 کاخ عالی قاپو و درشکه ها در اطراف کاخ 46897465

 

ارسال دیدگاه